Acht gemeenten uit de Vlaamse Rand rond Brussel, reageerden op een oproep van de provincie om proefprojecten op te zetten die de overstap van de fiets naar het openbaar vervoer in de Rand stimuleren.

‘We geven, als streekmotor voor meer fietsgebruik, een totale subsidie van zowat 170.000 euro voor deze eerste investeringen. De gemeentebesturen dragen 20% van de investeringskosten en zorgen voor het onderhoud en de goede werking’, zegt Tom Dehaene, CD&V-gedeputeerde voor mobiliteit.

Ook Tervuren heeft van deze oproep gebruik gemaakt om een project over deelfietsen uit te werken, samen met Hoeilaart , Overijse en Sint-Genesius-Rode.

Daar komen vijf stations met elk 8 deelfietsen ter hoogte van 4 multimodale hotspots.
Zo een hotspot is een locatie waar fietssnelwegen, bus- en tramhaltes, treinstations en overstapparkings samenkomen bij de poorten van het Zoniënwoud. Voor Tervuren is de tramhalte Terminus als eerste locatie uitgekozen hier zal je de overdekte fietsbeugels, een fietspomp en een informatiebord terugvinden, naast uiteraard de deelfietsen in een eerste fase zullen er dat 8 zijn.

'Ook als Tervuren mikken we op meer fietsers in het woon-werkverkeer en meer recreatieve fietsritten naar het Zoniënwoud en naar onze toeristische trekpleisters zoals de Warande en het Afrikamuseum.
We zijn dus zeer blij dat de provincie ons hierbij wil steunen met een substantiële subsidie van 30.668,80 euro. We kijken zeker ook uit naar een tweede fase waarbij we mikken op een uitbreiding met deelfietsen aan ons bezoekerscentrum De Warande. Het zal een enorme troef zijn om onze toeristen een fiets te kunnen aanbieden om het park en onze gemeente optimaal te kunnen bezoeken ', zegt onze Toerismeschepen Mario Van Rossum

‘We willen het fietsgebruik in de Vlaamse Rand in ieder geval doen stijgen’, zegt Tom Dehaene. ‘In de studie van het fiets-GEN werd vastgesteld dat het aandeel fietsverplaatsingen onder de 4% ligt in Brussel en de Vlaamse Rand, terwijl het aandeel korte verplaatsingen in dit stedelijk gebied zeer hoog is. In Brussel en de Vlaamse Rand zijn 71% van de verplaatsingen korter dan 15 km en 51% van de verplaatsingen korter dan 5 km. Deze projecten zoals hier in Tervuren zijn alvast een stap in de goede richting’.

• Mobiliteit & openbaar vervoer