Vanaf 1 januari 2021 neemt Kristina Eyskens de plaats van Mario Van Rossum in het schepencollege van Tervuren. Mario was 20 jaar schepen in Tervuren, waarvan ook 12 jaar als eerste schepen. Daarmee is hij met voorsprong de langst dienende schepen in Tervuren. Met Kristina krijgt het College er nieuw, enthousiast en vrouwelijk bloed bij.

Geëngageerd en betrokken

Het was ergens in 1993 toen Hubert Lyben, samen met gemeenteraadslid Karin Bellon, Mario voor het eerst aansprak om mee te stappen in de lokale politiek. “Er was best wel wat overtuigingskracht nodig om Mario toen te overhalen. Zijn groot lokaal engagement haalde hem uiteindelijk over de streep, gaande van zijn persoonlijke aandacht voor alle Tervurenaars, zijn inzet voor het verenigingsleven en zijn streven naar goed bestuur en beheer van de gemeente”, aldus Hubert Lyben.  Ook aan de vernieuwing van de toenmalige lokale CVP werkte Mario actief mee, vooral sinds de oppositie-kuur in 2001. “Vandaag is CD&V Tervuren een dynamische partij met jonge maar tegelijk ook ervaren mandatarissen,” vervolgt Lyben, voormalig schepen en nog steeds actief binnen CD&V Tervuren.

Een gids voor jongeren en de gemeente

Voorzitter Jan Trappeniers bevestigt: “Mario heeft mij zelf in de politiek geïntroduceerd en me heel erg begeleid tijdens mijn eerste jaren in de politiek. Hetzelfde deed hij met een heel aantal jongeren die vandaag een actieve rol spelen in de Tervuurse politiek”. Maar ook voor de gemeente was hij vele jaren een trouwe gids. Dankzij hem investeerde de gemeente fors op gebied van vrije tijd en sportinfrastructuur. Denk maar aan de vele kunstgrasvelden of onze sportweken die nog altijd een referentie zijn. En ook toeristisch zette hij Tervuren de afgelopen jaren stevig op de kaart. Zijn grootste verdienste is ongetwijfeld de tot op vandaag gezonde financiële situatie van onze gemeente. In de 14 jaar als schepen van Financiën hebben we prachtige investeringsprojecten kunnen realiseren, terwijl steeds gewaakt werd over de budgettaire discipline.

Politiek talent

Mario staat gekend voor zijn politiek talent; hij bouwde mee aan vele meerderheidsakkoorden en wist als geen ander partijen met elkaar te verzoenen, ook en vooral in moeilijke tijden. “Gelukkig blijft hij de komende jaren actief als gemeenteraadslid en binnen onze partij en zullen we kunnen blijven rekenen op zijn brede kennis en ervaring” besluit de voorzitter.

Met Kristina Eyskens komt er nieuw, vrouwelijk bloed in het schepencollege. Kristina was voordien OCMW-Raadslid en zetelde afgelopen 2 jaar in de gemeenteraad. Ze staat klaar om met veel enthousiasme te beginnen aan de bevoegdheden die ze van Mario overneemt: Onderwijs, Financiën, Burgerzaken en IT.  Met Kristina erbij zal het College in Tervuren voor het eerst ook meer vrouwen dan mannen tellen.

Het laatste woord is uiteraard voor Mario zelf: " Twintig jaar als schepen deze gemeente mogen besturen is niet alleen een lange periode , maar het is vooral een eer om dit in Tervuren te mogen doen. Tervuren is een prachtige gemeente om voor te werken. We beseffen dat misschien te weinig, maar als je ziet hoe deze is geëvolueerd tot een moderne mooie gemeente, dan denk ik dat we fier en tevreden mogen zijn dat we hier mogen leven, wonen en werken.  Ik wil mijn opvolgster Kristina via deze ook alle succes toe wensen, maar daar ben ik gerust. Als ze al haar enthousiasme kan omzetten in een goed politiek rendement, dan gaan we gegarandeerd nog een stap vooruit met onze gemeente " aldus  Mario.