Sam Wijnants

Kandidaat gemeenteraadsverkiezingen, Lid dagelijks bestuur, Bestuurslid, Ondervoorzitter, Communicatieverantwoordelijke, Webmaster

• Geboortedatum:

17 februari 1983

• Geboorteplaats:

Ukkel

Ik ben een rasechte tervurenaar, webmaster en ondervoorzitter van CD&V Tervuren

Ik wil me de komende 6 jaar graag inzetten voor:

Tervuren is een mooie gemeente om in te wonen. Het is belangrijk dat iedereen zich hier thuis voelt.

Van jongsaf aan zit ik in het verenigingsleven: Jeugdatelier De Hoorn, Chiro Duisburg, fanfare Sint-Cecilia, Verenigde harmonie Fura, 7 jaar voorzitter Jeugdatelier De hoorn, 10 jaar (hoofd)leiding Speelplein Katapult, 6 jaar actief helper bij JRT Tervuren, penningmeester bij Jeugdatelier Kameleon, enz ...

Door al deze engagementen ben ik mij meer beginnen te verdiepen in het (jeugd)beleid via de stuurgroep Jeugd en zo de microbe te pakken gekregen om Tervuren nog mooier te maken. Na 6 jaar ervaring op te doen en veel bij te leren, was ik 3 jaar jongerenvoorzitter van Jong CD&V Tervuren en op heden ben ik 3 jaar ondervoorzitter van CD&V Tervuren.

De komende 6 jaar wil ik me zeker alvast inzetten om te helpen streven naar een open gemeente, die voldoende aandacht heeft voor duurzaamheid, zorg op maat en ondersteuning voor iedereen. Hierbij mag ook het verenigingsleven niet vergeten worden. Zorg, Ondernemingszin en Nestwarmte zijn dan ook mijn topprioriteiten #ZON

Daarom ga ik voor deze 10 punten:

• Oprichten van een gemeentelijke babysitdienst die voor opvang kan zorgen van kinderen, waarvan de ouders onverwacht in nood zijn (door ziekte, ongeval,…).
  • Ouderen willen zo lang mogelijk thuis blijven wonen en dit moeten we dan ook verder ondersteunen (bv: ongevallenpreventie, ergotherapie,  boodschappen aan huis, …).
  • Sensibiliseringscampagnes rond gezond sporten en stimuleren van voldoende beweging met behulp van een persoonlijke coach.
  • Een stimulerende subsidiëring voor verenigingen die samenwerken met andere verenigingen, scholen of handelaars.
  • Geschikte lokalen voor elke vereniging, bestaande infrastructuur polyvalent maken en een korting op de gemeentelijke infrastructuur voor bv. 1 activiteit per jaar.
  • Strijden tegen eenzaamheid: sociaal restaurant, organiseren van een ‘buurtkarwinkel’, ‘buurtwhatsapp’ en ‘buren bezoeken buren’
  • Extra stimuleren en ondersteunen van onze talrijke dorp- en buurtfeesten door bv. gratis verzekering.
  • Betaalbaar wonen mogelijk maken door het goedkoper aanbieden van gronden of woningen aan Tervuurse jongeren mits bepaalde voorwaarden (bv. “Kistenveld-concept”)
  • Schoolstraten aan elke school om de veiligheid te verbeteren alsook alle straatverlichting overzetten in ledverlichting. Dit zorgt voor minder CO² uitstoot en zuiverdere lucht.
  • Door de opmars van de elektrische fiets is het belangrijk om blijven in te zetten in de fietsinfrastructuur (bv. voldoende elektrische laadpalen).

Op 23 maart ging CD&V Tervuren langs in het druk bewoonde WZC, gelegen in het rustgevende groen van de Jezus-Eiklaan. Dit om de…