Vanaf 2 januari wordt het eerste gratis kwartier verlengd tot een half uur.

In januari 2016 voerde het gemeentebestuur een compleet nieuw parkeerbeleid in voor het centrum, dat al jaren te lijden had onder de toenemende parkeerdruk. De bedoeling was om langparkeerders uit de straten van het centrum af te leiden naar gratis randparkings of de ondergronds parking Markt, die bewust zeer schappelijke prijzen hanteert. In het handelscentrum kunnen winkelende klanten terecht in een betalende zone om rotatie maximaal te stimuleren.

Positieve evaluatie

Na 2 jaar kunnen we concluderen dat het parkeerbeleid zijn doelstellingen heeft bereid. Handelaars zijn tevreden over de rotatie en de extra parkeerruimte voor hun winkel. De inwoners kunnen profiteren van die extra rotatie en kunnen anderzijds aan een laag tarief parkeren in de comfortabele ondergrondse parking.

Positief voor handelsleven

Toch wordt het beleid licht bijgestuurd, want vanaf 2 januari wordt het gratis parkeren uitgebreid tot een half uur. “We komen hiermee tegemoet aan een terechte vraag van handelaars en inwoners. Op die manier heeft men net iets langer de tijd om gratis een boodschap te doen. Na het half uur valt de progressieve tarfiefverhoging waardoor het vanaf 1u iets duurder wordt dan voorheen. Ondergronds blijft het tarief hetzelfde. Zo wordt het ondergronds parkeren toch verder gestimuleerd. Ik ben zeer tevreden dat we in nauw overleg met de handelaars tot deze beslissing zijn kunnen komen. Uiteraard kost dit ons als gemeente wel, maar we hebben in onze evaluatie vastgesteld dat de financiële ruimte binnen de opbrengst voldoende was. Daarmee houden we ook onze belofte om het parkeerverhaal budgetneutraal te houden en enkel de gebruiker te laten betalen." zegt Jan Trappeniers, schepen van lokale economie

• Mobiliteit
  • Ondernemen