Ongeveer 28 miljoen EUR, dat is het jaarlijks budget waar de gemeente Tervuren uit kan putten om beleid te voeren.

Deze inkomsten komen grotendeels uit belastingen, het gemeentefonds en uit een aantal prestaties zoals bijdrage in afvalkosten, parkeren en het afleveren van administratieve stukken.

Als we naar de uitgaven kijken, dan zien we dat het overgrote deel wordt besteed aan personeel maar ook aan onderhoud van gebouwen, energie, het wagenpark. Daarnaast zijn er natuurlijk ook nog de bijdragen die Tervuren voorziet voor de werking van politie, OCMW, brandweer, het onderwijs en de ondersteuning van sport- en socioculturele verenigingen.

Wat resteert, is de zogenaamde “beleidsvrije ruimte” en die zit jaarlijks rond de 3,5 miljoen EUR . Dit zijn de middelen die jaarlijks kunnen dienen voor de afbetaling van de leningslasten naar aanleiding van de zware investeringen van de laatste jaren. “Tervuren voert een gezond, financieel beleid. Elke euro omdraaien, reserves opbouwen en een goed thesauriebeleid zijn de sleutelwoorden van onze aanpak”, aldus Schepen van Financiën, Mario Van Rossum.
De uitstaande schuld bedraagt eind 2018 36 miljoen euro

'Ondanks enkele financiële tegenvallers, zoals hogere brandweerbijdrages, maar ook de negatieve invloed van de taxshift op de gemeentefinanciën zal er tegen 2019 zelfs nog ademruimte zijn voor nieuwe projecten. Tervuren zal niet stilvallen in zijn modernisering en als het van CD&V afhangt verhogen de huidige belastingsvoeten niet' aldus Mario Van Rossum