Bij de gemeenteraadsverkiezingen van oktober zal de 22 jarige Nozizwe Dube de lijst van CD&V in Tervuren versterken. Nozizwe, ondertussen een echte Tervurenaar, is afkomstig uit Zimbawe en kwam op haar 14de haar moeder Bridget, politiek vluchtelinge van het autoritaire Mugabe-regime, achterna naar België.

Ondertussen heeft Nozizwe het Nederlands beter onder de knie dan vele Vlamingen en klom ze via lokaal jeugdwerk op tot voorzitter van de Vlaamse Jeugdraad, haar mandaat liep af begin dit jaar en nu wil ze haar eerste stappen zetten in de politiek.
Tussendoor werd Nozizwe een echte opiniemaakster, studeert ze rechten aan de KU Leuven en werd ze begin dit jaar zelfs verkozen tot Young European of the Year 2017 door de fameuze Schwarzkopfstichting. Die prijs kwam er voor haar maatschappelijk inzet voor een meer inclusief Europa. De keuze voor CD&V was voor Nozizwe zeer duidelijk, de sociaalvoelende , dynamische en realistische aanpak waren voor haar doorslaggevend.

'Voor de CD&V jongeren uit Tervuren is haar engagement uiteraard een echte opsteker, met haar werk op het Vlaamse niveau zal ze al haar ervaring kunnen inzetten om ook ons lokaal jeugdbeleid mee uit te tekenen ', zegt CD&V jongerenvoorzitter Sebastiaan Coudré.

Ook minster Koen Geens, peter van de CD&V afdeling Tervuren, en lijsttrekker Mario Van Rossum zijn tevreden , 'iemand met zulk een bagage past perfect in onze groep en we wensen haar alvast veel succes toe '.

Haar plaats op de lijst zal later met nog een paar nieuwe namen bekend gemaakt worden.