Vanaf 2019 kunnen handelaars op steun vanuit de gemeente rekenen als ze gevelverfraaiingswerken doen aan de gevel of vitrine van hun winkel. Handelaars krijgen 30% van de investering terugbetaald tot een maximum van 1000 euro. De verbetering moet zichtbaar zijn in het straatbeeld.

Verfraaiing van de handelsstraten.

“De ondersteuning is enerzijds een rechtstreekse ondersteuning van onze handelaars die investeren in hun winkel. Doordat de investering zichtbaar moet zijn in het straatbeeld zal het ook een impact hebben op de uitstraling van de handelsstraten. Dit is voor ons een belangrijke pijler in onze visie om nieuwe winkels aan te trekken.” zegt schepen van lokale economie Jan Trappeniers. “

We zien dat de leegstand in het centrum aan het afnemen is en ook dit zal daar op lange termijn een positieve stimulans voor zijn. De regeling is dan ook van toepassing in de vier centra van Tervuren.

Detailhandelsplan.

Het reglement is een uitvloeier van het detailhandelsplan dat in april werd goedgekeurd op de gemeenteraad van April. Daarin stelde de gemeente 3 doelstellingen voorop. De verbetering van de ruimtelijke kwaliteit, meer rechtstreekse steun aan handelaars en een versterking van het promotie en communicatiebeleid. Deze premie is een belangrijk onderdeel van de eerste 2 pijlers.