Curieuze Neuzen Vlaanderen, u zal er de laatste tijd al heel wat van gehoord hebben. Het gaat eigenlijk over een wetenschappelijk onderzoek waarbij de bevolking de handen uit de mouwen heeft gestoken. Onder leiding van professionele wetenschappers verzamelden burgers data over luchtkwaliteit.  De bedoeling was om luchtkwaliteit over heel Vlaanderen gedetailleerd in kaart te brengen, zowel in de stad als op het platteland en dus ook in onze gemeente Tervuren.

Het was een grootschalig project van De Standaard i.s.m. de universiteit Antwerpen en de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) waarbij in mei dit jaar 20.000 Vlamingen de luchtkwaliteit in hun straat konden meten.
Dit gebeurde aan de hand van een proefbuisje dat bevestigd werd op de gevel. Gedurende de volledige maand mei werd de concentratie van stikstofdioxide (NO2) in de lucht gemeten. NO2 is een belangrijke indicator van luchtverontreiniging die veroorzaakt wordt door het verkeer.

In Tervuren waren er 192 inwoners, waaronder onze Schepen Mario Van Rossum, die actief hebben deelgenomen aan dit grootschalig onderzoek. Toch wel een blijk dat ook onze inwoners nieuwsgierig waren naar de luchtkwaliteit in onze gemeente. Na wat analyses krijgt Tervuren het label VRIJ GOED , veel groene bolletjes dus op de interactieve kaart die je kan raadplegen via deze link :     https://www.standaard.be/curieuzeneuzen/map/#8.8/51.0712/4.1814

'Meestal groene bolletjes zoals je kan vaststellen. Het is toch een geruststelling dat je woont in een relatief gezonde omgeving, zelfs bij ons thuis op de Rootstraat,toch een lokale verbindingsweg met heel wat verkeer, waren de resultaten goed.
Meten is weten, inzetten op 'gezonder' verkeer en op alternatieve vervoersvormen volgens het STOP-principe is iets waar wij met CD&V Tervuren verder willen op inzetten.  Het STOP-principe gaat er immers van uit dat bij elke beleidsbeslissing de rangorde in de vervoersmodi wordt afgetoetst: eerst 'stappers en trappers', dan het openbaar vervoer en tot slot het persoonlijk gemotoriseerd vervoer.  Dit verhoogt sowieso de veiligheid voor voetgangers en fietsers, het biedt een antwoord op de toenemende mobiliteit en files, en maakt Tervuren gezonder en ook daar willen we in vooruit gaan", aldus onze Schepen Mario Van Rossum.