Meer centen en tijd voor onze jongeren

dinsdag, 30 mei, 2017
Meer centen en tijd voor onze jongeren

Verwervingspremie wordt aangepast.

Jongeren die in Tervuren een huis of een appartement wensen te kopen, kunnen mits te voldoen aan een aantal criteria sinds een aantal jaren rekenen op een financieel steuntje vanuit de gemeente.

Het waren trouwens onze CD&V jongeren zelf die destijds hebben aangedrongen op de invoering van zo een verwervingspremie. Op de gemeenteraad van eind mei werd het reglement van deze premie bijgestuurd. Zo stelden we vast dat de duurtijd om een aanvraagdossier samen te stellen te kort was en werd er beslist om deze termijn te verlengen van 4 maanden naar 6 maanden na ondertekening van de aankoopakte.

Statistieken toonden eveneens aan dat de aankoopprijs van appartementen gemiddeld meer en meer opschuift naar de kostprijs van een woonhuis. Het verschil in premie werd daarom weggewerkt, daar waar het vroeger 3000 euro ondersteuning was bij de aankoop van een appartement en 5000 bij de aankoop van een woning, zal er voortaan in beide gevallen tot 500O euro ondersteuning voorzien worden vanuit de gemeente.

" Dit zijn goede concrete en duidelijk aanpassingen die wij alleen maar kunnen toejuichen " , aldus Sebastiaan Coudré, CD&V jongerenvoorzitter.