“De Warandepoort” behaalt erkenning als cultureel centrum.

dinsdag, 1 augustus, 2017
“De Warandepoort” behaalt erkenning als cultureel centrum.

Anderhalf jaar na de officiële opening wordt het gemeenschapscentrum “De Warandepoort” erkend als cultureel centrum. Vanaf 1 januari 2018 mag het label met gepaste trots gedragen worden.

“Dit betekent heel wat voor de uitstraling van onze gemeente. We staan gekend als een gemeente waar cultuur leeft en deze erkenning mocht dan ook niet ontbreken. We kregen een uitstekend rapport, waarbij de sterkte van “De Warandapoort” werd benadrukt, maar ook het feit dat we als gemeente blijven investeren in cultuurinfrastructuur in elke deelgemeente werd zeer geapprecieerd. Het is een sterke aanmoediging om onze geplande investeringen in de deelgemeenten te blijven verderzetten,” bevestigt schepen van Cultuur Jan Trappeniers (CD&V).

Investeren in mensen en aanbod

De extra middelen (120.000 euro) worden grotendeels geïnvesteerd in bijkomend personeel en de programmatie wordt ook verder versterkt. Bovendien zit de werking op het juiste spoor, want de cijfers van het eerste jaar “De Warandepoort” zijn uitstekend. De afdeling vrije tijd en de programmator hebben prima werk geleverd, want zowel de bezettingsgraad als de inkomsten zijn boven de verwachtingen gestegen. Humor is de topper, maar ook muziek en film scoren sterk, niet verwonderlijk met een internationaal publiek in Tervuren. De nieuwe subsidies en goede financiële resultaten geven ademruimte om het aanbod verder te verdiepen en verbreden.

Focus op dans en theater

Zo is er het plan om verder in te zetten op een gevarieerd dansaanbod, maar ook theater wordt verder uitgediept. Bovendien breekt “De Warandepoort” sinds deze zomer uit haar bestaande muren. De zomerconcerten op de markt waren een succes dat in de toekomst verder uitgebouwd wordt.

Ook de verenigingen vinden steeds meer hun weg naar “De Warandepoort”. Samen met de stijgende bezoekersaantallen in de bibliotheek, het toeristisch bezoekerscentrum Visit Tervuren en De Foyer groeit het geheel uit tot een belevingscentrum vol leven en activiteit.

Contactinfo:

Schepen van cultuur Jan Trappeniers: 0499 568 190